ons hotel

zaterdag 29 april 2017

Hondenweer

Ik weet het, weer bijna een maand geen logje. En om nou te zeggen dat het hier zo druk was.... nou nee..... Schreven we begin van de maand nog dat het zulk prachtig weer was, nog geen dag later werd het weermatig voor de rest van de maand 1 grote ellende. Nat, waterkoud en stormachtig, het leek wel november. De dagen voor Pasen heeft het zelfs gesneeuwd. Je begrijpt dat iedereen die nog kon annuleren dat ook prompt deed, en dat er geen nieuwe boekingen bijkwamen, ook voor de rest van de maand niet. Deze week hebben we ook weer 2 dagen sneeuw gehad. Alle dagen van de maand dat het niet sneeuwde, hoosde het van de regen, bij een temperatuur van ongeveer 4 graden. Dit weekend is weer een lang weekend (maandag is het dag van de arbeid), maar we zijn weer niet vol gekomen.
We vullen onze tijd maar met klussen, administratieve dingen, dingen afstoffen, en Pepijn heeft de werkplaats eens goed opgeruimd. Volgende week ga ik met onze vaste medewerkster de gordijnen maar weer eens wassen. De ontbijtmedewerkster heeft vanmorgen uit pure verveling alle glazen in de bar gepoleerd tijdens het ontbijt.

Aan de weinige gasten die er zijn, heb je over het algemeen niet zo veel. Vorige week waren er Nederlandse gasten die erg gezellig waren, dat was een uitzondering. We hebben verder het nodige meegemaakt met vage boekingen, vernielingen, enz.

Zo hadden we het Paasweekend een onaangenaam heerschap bij de balie. Ik moet nu toch echt een praktijk als helderziende openen. Ik voelde meteen al dat het mis zat, nog voordat hij zijn mond open deed. Over alles stond hij moeilijk te doen: geen geboortedatum in willen vullen, geen naam van de tweede persoon, die tweede naam later veranderen in iets anders, geen ID willen tonen, niet willen betalen, enz. En maar moeilijk en onvriendelijk doen, en ons beiden een grote bek geven, en uiteindelijk zijn ze tierend de deur uit gegaan. Toen ze weg waren, heb ik het bij Hotel Reservation Service opgegeven adres en het opgegeven creditcardnummer gecheckt: beiden waren VALS. We zijn dus aan een walk-out ontsnapt. Tegenwoordig hebben wij van een inchecker een ID nodig: de gemeente heeft na een hausse aan flessentrekkers in hotels in de regio het aanmeldformulier veranderd, daar moet je nu het ID-nummer invullen. Ook heeft onze brancheorganisatie na de bijna dagelijks onvermijdelijke flessentrekker gewaarschuwd toch vooral de kamerprijs bij binnenkomst al te innen. Geen ID en niet betalen = niet slapen. Dat was in Amsterdam 25 jaar geleden al zo. Jammer dat het slechte volk inmiddels ook tot in onze onschuldige regio is doorgedrongen.

Vorig weekend was het weer raak, dit keer met een walk-in. Keurige oudere mensen, keurig betaald, allemaal prima. Totdat hij ineens bij het uitchecken tegen mij zei: "Het geluid wat de spoelbak van de WC maakte bij het vullen beviel mij niet, dus ik heb midden in de nacht de hele spoelbak in onderdelen uit elkaar gehaald. Hij vult nu overigens helemaal niet meer met water. Zal ik de spoelbak weer in elkaar zetten voordat we uitchecken, of zal ik hem in onderdelen laten liggen?" Ik heb hem sprakeloos aangekeken alsof hij 3 hoofden had. Pepijn heeft mopperend de spoelbak gerepareerd toen ze weg waren.

Dan hadden we nog gasten die een glas met drinken van een kastje in hun kamer hadden omgestoten. Ze hadden de enorme vlek op de muur nog even erger gemaakt door met een handdoek de muur te schrobben tot op het kale beton. Pepijn heeft meerdere dagen nodig gehad om de muur weer te repareren. Toen hij toch bezig was, kon hij in de kamer ernaast ook meteen een zwaar beschadigde muur repareren.

Lig je net lekker voor een middagdutje in bed, word je wakker van een oorverdovende knal. Het blijkt dat een aankomende gast de fooienspaarpot van de medewerksters van de balie kapot heeft gegooid. Dan moet je echt wel heel onhandig zijn om dat voor elkaar te krijgen.....Pepijn vertelde dat ze gepast de kamer hebben afgerekend, en geen woord hebben gerept over het betalen van de schade. Laagseizoenpubliek dus... We konden gelukkig afgelopen dinsdag nog een identieke kopen. Pepijn heeft hem nu maar met een ijzerdraadje aan het receptieraam vastgemaakt.

Gisteren hadden we het volgende probleemgeval: je komt met meer mensen dan aangemeld, waaronder een kind van 3 jaar. Dat gaat dus niet passen in de geboekte kamers, en kleine kinderen, helemaal als dit niet van te voren is besproken, nemen we niet. Die mensen begrepen er trouwens geen zak van wat ze fout hadden gedaan, de besteller bleef maar zeggen dat hij het toch echt zo had geboekt online. Je kunt dus niet lezen wat je hebt ingetypt voordat je op "boeken" drukt (bij dat portaal staat overigens duidelijk "geen extra bedden, en geen personen onder de 12"), en je bevestiging van het portaal heb je dus ook niet gelezen. Het is dus ineens dit weekend nog rustiger.
Van een hotel in het buitenland, wat wij voor onze eigen vakantie in november geboekt hebben, kregen we per email een extra bevestiging van onze online boeking. Die hebben dus blijkbaar dezelfde soort verrassingen. Het is wel extra werk om het zo te doen, maar wij gaan eens een tijdje proberen of zo'n extra samenvatting van de boeking sturen helpt. Op lege kamers of discussies aan de balie zitten we in het hoogseizoen niet te wachten.

Iemand die gisteren vertrok, en hier geweest was tijdens de vrieskou en de sneeuwbuien, heeft ons op het beoordelingsformulier op de kamer een zware onvoldoende gegeven voor de kamerinrichting, met als reden dat ze insektenhorren voor de ramen had gewild. Waarom ze die wilde, geen idee: ik heb nog geen mug of vlieg gezien dit jaar, die zijn bij de -2° allemaal doodgevroren. Maar ja, je moet natuurlijk wat te zeuren hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.