ons hotel

zondag 9 oktober 2016

Herfstweer

Buiten is het al de hele week herfstig. De boekingsstand is dan ook beneden alle peil, en bij de meeste gasten het humeur ook. Niet dat wij het erg vinden dat het rustig is, er is een hoop te doen wat de hele zomer is blijven liggen. Ik ben net helemaal klaar met de boekhouding van het derde kwartaal en ben nu het archief aan het uitmesten. Pepijn is alle boekingssites aan het updaten. We hebben gezien dat andere collega's veel langere annuleringstermijnen hanteren dan wij: bij de meeste mag je tot 1-2 weken voor aankomst nog gratis annuleren, bij ons stond het op 3 dagen voor aankomst. Wij zijn het nu ook aan het veranderen naar een week. Probleem is namelijk ook is dat mensen steeds meer gebruik maken van de annuleringsmogelijkheden: bij Booking.com is het inmiddels al bijna 40% wat een boeking maakt en weer annuleert. Via de algoritmes van hun systeem kom je vervolgens lager in de lijst met populaire hotels. Totaal oneerlijk, want het hotel kan er niets aan doen dat de gast niet weet wat hij wil, maar zo werkt zo'n boekingsite. Bovendien zit ik regelmatig met mijn handen in het haar met het rooster omdat mensen steeds korter van te voren nog afzeggen.

Dan hebben we een andere beslissing genomen die er al langere tijd aan zat te komen. We hebben op dit moment mensen met een kind in huis wat het hele hotel op stelten zet. Andere kamers hebben er flink last van, en het kost ons ook restaurantomzet omdat niemand met het zooitje ongeregeld daar samen wil zitten. Omzet van die mensen levert het ons ook niet op: ze zijn met z'n zessen, maar allleen opa en vader nemen 1 bier en de rest niets, maar lopen wel de hele dag door het hele hotel te krijsen en te rennen. De mensen in de kamer ernaast doen al dagen geen oog dicht, die gaan vandaag waarschijnlijk verhuizen naar een andere kamer. Helaas is dat met kinderen een steeds bekender fenomeen, ongeacht nationaliteit: aan opvoeding wordt niet meer gedaan, en oh wee als je er iets van durft te zeggen. En ondertussen denken ze dat ze toch zo'n goede klant zijn, en hebben geen oog voor andere gasten.
Ik heb er gisteren eens de statistiek op los gelaten, wat het percentage kinderen eigenlijk is bij ons. We hebben in de praktijk zo weinig kinderen in huis (in de categorie 0 tot 6 jaar is het zelfs maar 0,25%, in de categorie 0 tot 15 jaar heb je het over 1,7%) dat de beslissing niet erg moeilijk was. Als het andere gasten weg jaagt, die hier 10 nachten happy zijn en eigenlijk iedere avond bij ons willen eten, maar nu moeten verhuizen en niet bij ons eten, is het dus heel slecht voor business. Dus: geen kinderen onder de 12 jaar meer.  Dat ligt niet aan de kinderen, of aan ons, maar aan het gebrek aan opvoeding.

Vorige week waren we bij de garage, en gelukkig hebben we aan de ree geen grote schade overgehouden. Wel werd ons aangeraden toch wel rustig te gaan kijken voor een andere auto, aangezien de APK over 1,5 jaar waarschijnlijk zeer problematisch is, en we volgende winter nieuwe winterbanden nodig hebben, en ook dat de investering niet meer waard is. Het was dinsdag beestenweer, dus zijn we in Cham even langs een paar autodealers geweest om ons te orienteren. Dat was nuttig, want je komt tot andere inzichten. Daarna waren we even bij de bouwmarkt, want we hebben nog een hoop klusspullen nodig om in november te gaan gebruiken.

2 opmerkingen:

  1. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie moeilijk is om kinderen in het hotel te hebben. Ik geef jullie gelijk om kinderen onder 12 te weigeren. Gelukkig hebben wij onze kinderen anders opgevoed. Ik weet wel dat toen we een keer in Holland waren en bij een aardig restaurant dachten een leuke maaltijd te hebben, dat kinderen door de zaal renden en lawaai maakten. (Ook waren er honden!!) Dat hadden wij echt niet verwacht, want in de U.S. en Canada mogen kinderen niet door het restaurant rennen. Serveersters lopen toch met hete maaltijden/koffie/thee en dan kunnen nare dingen gebeuren.
    Een andere auto kopen is weer een heel bedrag, maar toch kan je soms niet anders. Onze zoon heeft een botsing gehad met een moose (NL woord weet ik niet meer), zijn auto total loss, maar hij had gelukkig helemaal niets.
    Groetjes uit Canada, Ida

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja, een eland is toch wel erg slecht voor je auto. De ree was een kleintje, dus ik heb geluk gehad.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.