ons hotel

woensdag 8 februari 2017

Je bent uitgenodigd

We zijn hier al bijna 11 jaar, en in veel opzichten totaal geintegreerd, maar aan sommige dingen kan ik nog steeds niet wennen. We kregen een mailtje: "Collega X gaat met pensioen en geeft het bedrijf over aan zijn zoon. Om deze overgang te vieren, zijn we allemaal uitgenodigd om zondag te komen eten". Wat denk je dan als je dit leest? Oh wat leuk: vieren, uitgenodigd, hij geeft een klein feestje of receptie!

Ondanks dat wij wel beter weten, moet ik zeggen dat ik met mijn duffe kop er eerst weer niet te veel over na dacht. Zondag deden we onze jas aan om erheen te gaan, en toen kwam Pepijn met de vraag "Ik heb niet zoveel geld in mijn portemonnee, heb jij geld bij je?" Ik wilde al vragen hoezo, toen het mij ineens begon te dagen.... Als je in deze regio wordt uitgenodigd, is het de bedoeling dat je voor jezelf betaalt...... Zelfs als je uitgenodigd bent voor een bruiloft, moet je in het restaurant of op de receptielocatie ALLE drankjes en al het eten zélf betalen. Je mag blij zijn als je een glaasje bubbels of zo kado krijgt.

Wij kregen helemaal niets kado ......nog geen schnaps, nog geen welkomstdrankje, nog geen toastje, nog geen mandje brood.... Je moest gewoon bij die collega van de kaart bestellen, en gewoon alles betalen. De tafel was niet feestelijk gedekt, het grote licht was aan, op de achtergrond dreunde een voetbalwedstrijd, het eten was slecht, en er zaten gewoon andere restaurantgasten aan andere tafels te eten. Als je als gast een kopje thee in een restaurant na de maaltijd besteld, verwacht je ook geen theezakje van de Lidl. Een tweede kopje was niet mogelijk, want toen waren de theezakjes op. Er is een reden dat we daar nooit eten, het eten is gewoon nooit erg goed, en de ambiance is niet erg sfeervol. Toen na het eten de asbakken op tafel kwamen en de ruimte blauw gezet werd (je mag in Beieren helemaal niet binnen roken in een restaurant), zijn we maar naar huis gegaan. De volgende ochtend hadden we flink buikpijn van het convenience-eten uit een pakje. We hebben onze plicht weer gedaan, en met de andere collega's uit Lam was het in ieder geval redelijk gezellig. Gisteren zijn we gezellig met z`n tweeen uit eten geweest in een kwaliteitsrestaurant, waar het eten en de sfeer wel goed zijn.

Ik vroeg aan onze Tsjechische medewerkster hoe dat in Tsjechie zat. Die zei dat het net als in de rest van de wereld was, dat als het woord "uitgenodigd" wordt gebruikt bij de vraag om te komen eten bij iemand of uit eten te gaan met iemand, dat je dan uitgenodigd bent, tenzij er van te voren duidelijk gesproken is over de rekening delen of zelf iets meebrengen.

4 opmerkingen:

  1. Bij zoiets zou ik een kadootje meenemen en die daar meteen afrekenen met degene die het van je 'krijgt'. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is inderdaad een heel vreemd iets. Hier heb Je wel by BBQ's etc dat mensen altijd eten meenemen. Maar betalen als Je ergens wordt uit genodigd niet. Hier is altijd teveel eten. Amerikanen vieren nu eenmaal alles met eten erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet te geloven dat je wordt uitgenodigd and alles zelf moet betalen. Als wij worden uitgenodigd vraag ik altijd, kan ik iets meenemen, anders breng ik een fles wijn of zo.
    Groetjes, Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het komt mij niet geheel onbekend voor...helaas. Paar jaar geleden werd ik (wonend in FR) uitgenodigd voor een etentje van een (toen nog) Engelse vriendin in een restaurant wat ook niet mijn keuze zou zijn maar ok. Dus een mooi cadeau gekocht, wat duurder vanwege het etentje. Toen het op afrekenen aankwam, zei de 'gastheer' oh Franca wat heb jij gehad...nou ja laat maar ik betaal wel voor jou. Alleen omdat ik alleen was want andere koppels mochten zelf de knip opentrekken. Ik stond werkelijk met mijn oren te klapperen. Vreselijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.