ons hotel

maandag 13 augustus 2012

Volle bak

Het is aangenaam zonnig, niet té warm en heel erg druk. Er lijkt dit jaar geen einde aan de volle bezetting van het hotel te komen. Gelukkig hebben we genoeg personeel, zonder hen zou het erg vervelend worden. Ik merk dat ik nog steeds snel moe ben, al is alles weer bijna terug naar normaal. Ik vergeet alleen steeds dat mijn darmbloeding pas 3 weken geleden was en word dus nog wel eens door mijn lijf teruggefloten.... Onze restaurantkaart is ondertussen een enorme hit deze zomer. We sjouwen heel wat borden eten de keuken uit. Ongelofelijk maar waar: de nederlandse kroketten staan met stip op 1 als het meest verkochte gerecht. Iedereen wil die uitproberen en is vervolgens laaiend enthousiast. Morgen mag ik alweer naar de groothandel, er zijn de afgelopen dagen zoveel verschillende gerechten besteld dat de koelcel en de vriezer beginnen er akelig leeg uit te zien! Het weer is natuurlijk ook prachtig om buiten op ons overdekte terras te eten in het zonnetje, en we krijgen superpositieve geluiden over het eten.
Al schreef er laatst iemand online dat hij het eten en drinken "spartaans" vond. Pepijn heeft de gast opgebeld en hem netjes gevraagd waar dit precies over ging, wat dan niet bevallen had. Het enige wat er volgens de gast niet aan ons hotel klopte was dat het bier niet van de tap was. Hij beloofde Pepijn de tekst zo aan te passen dat het duidelijker was voor anderen wat precies zijn klacht was, maar tot op heden heeft hij dat natuurlijk niet gedaan. Ons "luxeprobleem" is dat we online overal supercijfers hebben met nauwelijks een wanklank (afhankelijk van de site gemiddeld tussen de 8,2 en 8,5 uit in totaal honderden beoordelingen), en dat trekt een bepaald soort mensen aan. De mensen die ons zulke hoge cijfers geven begrijpen dat ze in een driesterrenhotel logeren waar ze veel waar voor hun geld krijgen, maar een deel van de mensen die het aantrekt kunnen die reality-check niet maken.
We hebben al van verschillende gasten gehoord dat ze de 3,0 van de vuilnis-mevrouw zo oneerlijk en onterecht vinden dat ze graag iets positiefs op die site schrijven. Ach, we zitten er niet heel erg mee. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken, en de gemiddelde intelligente gast ziet 1 slechte beoordeling tussen zeer vele goede en denkt hooguit "wat is daar nou toch aan de hand geweest?"


3 opmerkingen:

  1. Verzorg je toch maar hé, zo een hotel is niet niks!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super hoor die hoge bezettingsgraad. En inderdaad een beetje doorgewinterde gast leest gewoon tussen die (ene mindere) beoordeling(en) door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf vraag ik me al jaren af of al dat beoordelen per saldo goed uitpakt voor de bezoekers en voor de hotels. Dwz ik ken het vooral uit de jaren 80/90 in de USA. Als je binnenkwam kreeg je al een schraplijstje met 40 vragen over hoe prettig je de bediening vind t/m de schoonheid van de kwamer die je eerst nog moet bekijken. In de restaurants stonden die kaartjes ook en daar vouwde ik er meestal vliegtuigjes van. Invullen deed ik niet of juist erg onzinnig/ballorig. Nou kwam het resultaat daarvan niet op een website te staan en ik vraag me af of de hotels op deze feedback echt dingen aanpasten.

    Nu is dat systeem zo doorgedrongen dat er mensen zijn die van te voren alle recenties en punten bekijken. Zelf weet ik dat dat onzin is. Als je er bent is dat een momentopname. Als je een jaar later terugkeert kan er personneel gewisseld zijn of kan er iemand van het personeel een offday hebben. En wie geeft mij niet de garantie dat hotels familie en vrienden inschakelen om die websites vol te pompen met positieve reacties?

    Afgelopen jaar ging ik terug naar een hotelletje in Betzdorf, waar ik een paar jaar eerder ook was. Toen beviel het me uitstekend. Alleen een te grote iets te donkere kamer. Maar als ik slaap merk ik daar niets van. Deze keer hadden ze wel een een-persoonskamer beschikbaar en zonder te kijken nam ik die. En dat was dom, want 's nachts merkte ik dat het bed behoorlijk waardeloos was. Gelukkig blijf ik er maar 1 nacht, maar heb ik wel weer afgeleerd om op mijn eigen recentie af te gaan. :-)

    Maar in jullie geval is de vraag ook of je door recentie-systemen verkeerde klanten aantrekt of juist veel meer prima klanten krijgt. Als ik hier lees kom ik daar nooit zo goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.