We zijn op zoek naar een nieuwe leverancier van huurwas. Onze huidige
leverancier heeft de prijs gigantisch omhoog gegooid en daar gaan wij
niet mee accoord. We hadden dus een aantal concurrenten gevraagd langs
te komen met een aanbieding. Natuurlijk is het dan normaal dat je een
info-map of folder, een prijslijst en een selectie van de te leveren was
meebrengt. Een goede vertegenwoordiger gaat ook nog met je mee naar je
hotelkamer met het wasgoed, hij/zij bekijkt de bedden/dekbedden/kussens
en samen beslis je over de meest ideale kleur en maat voor op het bed.
Vorige week was er hier eentje die ik het liefste direct naar buiten
had geschopt, en ik heb die na minder dan een half uurtje ook beleefd
maar beslist de deur uitgewerkt. Pepijn had voordat ze kwam telefonisch
al besproken wat de bedoeling was, wat we nodig hadden, wat voor kleur
we ongeveer wilden en dat ze vooral alles mee moest brengen. Ze had toen
ze kwam gewoon helemaal NIETS bij zich – alleen een leeg schrijfblokje
en een pen. Ze ging weer al dezelfde vragen zitten stellen als ze al aan
de telefoon gesteld had, en wilde geen prijzen noemen. Dat was
afhankelijk van wat we nu betaalden bij de concurrent???? Voordat ze
prijzen wist, ging ze ons geen aanbod doen. Daarop heb ik haar de deur
uitgewerkt met het antwoord dat wij op deze basis geen zaken konden
doen. Ik dacht eigenlijk al dat we daar niets meer van gingen horen.
Vandaag belde ze ineens op. "Of we al een beslissing hadden genomen?"
Euh… Ik bleef koel en zakelijk en vertelde dat we haar bedrijf niet
gingen meenemen in de uiteindelijke beslissing. Vraagt ze ook nog waarom
niet. Zelfkennis is blijkbaar niet haar sterkste kant. Die heeft geen
bord voor haar kop, maar een complete XXL-wasmachine. "U was totaal
onvoorbereid en kwam niet erg sterk over" Dat zag ik toch verkeerd. Het
was een "orienterend" gesprek en dan noemde ze nooit prijzen en nam ze
nooit was mee. Zowiezo was dat laatste niet nodig, want ze hadden toch
alleen gewoon wit en niet de kleur die wij wilden. Pardon?? Nog gewoon
2x keihard door de telefoon en ter plaatse zitten liegen ook. Ik liet
haar merken dat wij not-amused waren, en zei dat ik het ernstig vond dat
ze onze tijd zo had zitten verdoen. Nog viel het kwartje niet. Ik moest
hard en zakelijk zeggen dat ik nu het gesprek ging beeindigen aangezien
wij geen zaken met deze firma gingen doen, toen ze zich pas realiseerde
dat ze de opdracht echt niet ging krijgen. Dat was geloof ik zelfs nog
wel een openbaring… Mensenkennis is dus ook al niet haar sterkste kant.
Waarom heb ik nou zo’n idee dat zelfreflectie dat ook niet gaat zijn?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.