ons hotel

zaterdag 1 juni 2013

Zondvloed

Het water komt 24 uur per dag met bakken uit de hemel. De gasten proberen uit alle macht de moed erin te houden, maar het is echt niet leuk. Ons grasveld staat kniehoog, maar aangezien het is veranderd in een drassig moeras kunnen we niet maaien, zelfs al zou het 10 minuten op willen houden met regenen. Bij het schuurtje bij de keuken staat zelfs een stuk gras blank. Wij hebben geluk dat wij op een berg zitten, onze lieve ex-TipTop collega's in Saksen zitten zwaar in de penarie met overstroomde parkeerplaats en kelders. Ook bij de leuke collega's aan de Rijn bij de Zwitserse grens staat het water erg hoog, de straat naar het hotel is onder gelopen. We zijn niet helemaal vol gekomen, erg jammer met het lange feestdagweekend. Tot onze grote verbazing hebben we ondanks alle nattigheid en het voortdurend-niet-vol-zijn de beste meimaand-omzet ooit gedraaid.

Eén van onze ontbijtdames heeft vandaag opgezegd. Ze dacht dat het een slim idee was om naast haar baan bij ons nog een baan aan te nemen, maar dat ging allemaal niet echt samen. Ik had haar van tevoren al gewaarschuwd dat ik zelf lange tijd 2 banen heb gehad en dat het niet eenvoudig te combineren is. We hadden al een paar weken door dat ze 's ochtends hondsmoe op het werk verscheen, afwezig was en steeds meer fouten maakte. Onze sterspeler zakte steeds verder af naar B-niveau. Gistermiddag belde ze om 16 uur op: "ik heb een probleem want ik kom er net achter dat ik morgen niet alleen bij jullie maar ook bij mijn andere werk moet werken, dus ik kan niet komen". Pepijn briesend: "Oh jawel...het interesseert mij niet hoe je het doet, maar om 7 uur ben je hier aanwezig. Je hebt je rooster al bijna 2 weken, je komt hier niet om 16 uur op de dag ervoor mee als ik niets anders meer kan organiseren." Pepijn heeft zelf naar het andere werk gebeld (een collega hier in het dorp) en we zijn met de collega tot een compromis gekomen wat voor iedereen ok was. Vandaag kwam de medewerkster met een opzegging. Ze vond het duidelijk wel verdrietig, maar het ging zo niet langer met twee banen. Bij onze collega had ze meer uren, dus wij waren het bokje. Maandag kunnen we dus weer een vacature open zetten bij het arbeidsbureau. Heel eerlijk waren we dat al van plan, want wij zagen dit al een tijdje aankomen dat zij op zou zeggen, of dat wij er genoeg van zouden krijgen.

Ondertussen is ons zorgenkindje ineens een sterspeler geworden. Zodanig dat we haar vandaag zelfs een loonsverhoging hebben gegeven. Het goede gesprekje van een paar weken terug heeft echt geholpen. Ze pakt zelfstandig dingen op, komt met goede suggesties en is ook leuk met de gasten nu ze niet meer zo nerveus is. Met alle anderen loopt het ook lekker.

4 opmerkingen:

  1. Personeelsperikelen...lijkt nooit een einde aan te komen en overal hetzelfde...hopelijk knapt het weer snel op...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge wat balen van die regen. Jmaaer voor de gasten en ook voor jullie uiteraard. Als ik dat lees krijg ik gelijk flashbacks van de overstromingen in Thailand. Hopelijk valt de schade bij jullie collega's mee. Jammer dat er weer een ontbijtdame weg is maar wel fijn te lezen dat jullie het 'zorgenkindje' een kans hebben gegeven. Zo zie je dat een beetje vertrouwen geven vruchten afwerpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ola zoveel regen zeg...dat is idd niet aangenaam en moeilijk op te vangen denk ik. Wel niet fijn al die overstromingen edm...
    Aiai personeel pfff niet simpel allemaal. Wel een fijne draai met het 'zorgenkindje' hé!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier aan de kust valt het erg mee met de regen omdat het harder waait. De Vogezen en grote delen van Duitsland kunnen het af en toe enorm oplopen. Ergens rond 1982 was in ik Hann.Münden waar het de hele dag regende en de Weser 1 meter steeg. De volgende dag was het droog en zag ik bij Fulda dat de Fulda kilometers buiten haar oevers was getreden. Het was meer een meer met alleen wat bruggen die er bovenuit staken. Eerder en later heb ik dat nooit meer meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.