ons hotel

zaterdag 16 november 2013

Aftellen

Alleen vandaag en morgen nog....dan gaan we dicht tot 20 december. Gisteren hebben we de koffers van zolder gehaald, woensdag moeten die ingepakt staan voor onze rondreis West-Turkije. Een zelfstandig ondernemer heeft natuurlijk nooit helemaal vrij. We moeten beschikbaar blijven voor kerst- en nieuw jaar-boekingen, dus de laptop moet mee op vakantie, en zodra we terug zijn van vakantie nemen we ook de telefoon weer op.

We hebben besloten volgend jaar een kleine twee weken eerder te sluiten. De kosten wegen niet tegen de baten op. We hebben erg weinig gasten, die ook nog eens ter plaatse bijna niets uitgeven. We doen op dit moment veel zelf, maar af en toe heb je toch personeelskosten. De personeelskosten zijn deze maand al gelijk aan de inkomsten, en als je de kosten van de verwarming, inkoop en dergelijke meerekent draai je verlies. En al dat zelf doen heeft ook tot gevolg dat er niets anders gedaan wordt als ontbijt draaien en kamers schoonmaken. Eerder dicht gaan is waarschijnlijk toch economisch logischer. Je hebt dan tijd voor onderhoud en marketing. Dit jaar hebben we ook klachten gehad van gasten dat bijna alle toeristische attracties dicht waren. Eentje meende zelfs dat het niet eerlijk was dat wij in deze tijd kamers verkochten. Mijn antwoord: er moet toch een hotel open zijn voor het geval dat iemand hier naar een begrafenis moet of een zakelijke afspraak heeft. Het is iemand zijn eigen beslissing waarom en wanneer hij op reis gaat.

Onze noshow van anderhalve week geleden zorgt ondertussen voor veel ergernis en amusement. Hij had zijn creditcard afrekening gekregen, en was niet blij dat hij moest betalen voor een noshow. Hij beweerde bij hoog en laag tegen Pepijn dat hij geannuleerd zou hebben, dat hij wel een bruikbaar mobiel nummer zou hebben gegeven, bla, bla, bla.... Pepijn was onverbiddelijk: personeelskosten veroorzaakt en onze dag verziekt= geen geld terug. Toen wilde hij de rekening hebben. Pepijn had hem de rekening gefaxt, en er achteraan een printje van het systeem van Hotel.de gefaxt waarin stond "reservation status booked" ipv "reservation status cancelled" met een grote cirkel erom heen. Nu belde hij de volgende dag dat hij geen fax gehad zou hebben. Natuurlijk niet, als hij de fax gehad had, moest hij toegeven dat de reservering nooit gecancelled was. Of we die per post konden sturen. Gisteren belde hij op dat hij dat nooit gehad had, of we de rekening konden emailen. Ik bleef poeslief en aardig, maar zei wel dat hij uitzonderlijk veel pech had met reserveringssysteem, mobiele telefoon, fax én post, of dat het misschien  tijd was voor een nieuwe secretaresse. We zijn echt klaar met die kerel, zoals Pepijn het altijd noemt zijn de minuten van onze tijd nu toch echt wel op.

Morgen komen alle medewerksters, dan gaan we alles schoonmaken, weggooien en afsluiten. Als er dan nog tijd is, hangen we nog wat kerstversiering op. Daarna is het tijd voor het uitdelen van kerstpakketten en gezellig samen wat eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.