ons hotel

woensdag 30 augustus 2006

Boodschappen

De zakenreiziger was erg enthousiast en gaf aan zeker vaker te komen!  De halfpensiongasten hebben gekozen voor het avontuurlijke hoofdgerecht, dus ik ga zo mijn onovertroffen guacamole maken voor bij de quesadilla’s. Het is ongelofelijk maar ik ben er in geslaagd ergens tortilla’s en avocado’s te vinden, en dat ook nog voor een zinnige prijs! Het is soms wel eens frustrerend om dingen die we in Nederland heel vanzelfsprekend vinden hier niet te kunnen kopen. Dat heeft overigens meer te maken met de landelijke omgeving dan met Duitsland op zich, want in Regensburg kunnen we meer krijgen, en in Hamburg was dat ook niet zo’n probleem. Gisteren vroeg ik in de wat duurdere en beter gesorteerde supermarkt in Kötzting naar visbouillonblokjes, ze keken me aan alsof ik gek was en vroegen me of dat nou lekker was. Ook is het wel eens voor ons onbegrijpelijk dat groente en fruit hier zo duur en slecht van kwaliteit is. Bijna alles wordt hier ingevoerd, alleen de wortelen en de uien worden lokaal verbouwd en zijn dus altijd verkrijgbaar en goedkoop. Aangezien wij niet standaard Beiers koken is het iedere keer weer een expeditie om iets te vinden. Laatst vroeg ik in de enorme supermarkt in Zwiesel (wel bijna een uur rijden maar dan heb je ook wat) om koriander. Daar hadden ze bij de groenteafdeling nog nooit van gehoord, ze keken alsof ik om marihuana vroeg. Wat overigens wel grappig is dat de goedkope supermarkten hier (de Aldi, Lidl, Norma, Penny, Netto enz) soms een partijtje met iets vreemds opkopen wat je daarna ook nooit meer ziet. Zo kun je opeens een complete Aziatische maaltijd maken met bami, Thaise curry, bamboescheuten, chinese kool en kroepoek voor weinig geld en dan zie je die produkten drie maanden niet meer of nooit meer. Je kunt hier voor de gasten ook nooit éérst een menu schrijven en dan naar een winkel, de kans dat de ingredienten onverkrijgbaar zijn is te groot. Gevolg is wel dat je een enorme voorraadkast vol hebt met dingen die je niet onmiddellijk kunt gebruiken, maar die je koopt met het idee dat het ooit nog van pas kan komen als je het missende ingredient ooit kan kopen.

We zijn vanmorgen met Katja naar de dierenarts geweest, ze had een groot abces op haar kont, waarschijnlijk gekrabt of gebeten door een andere kat. De dierenarts in Lam had weer alleen tussen 8 en 9 spreekuur, dat is voor ons niet te doen met het ontbijt serveren, dus zijn we naar een andere geweest in Neukirchen bei HeiligenBlut. Die was onze leeftijd en erg professioneel, en alles zag er zo netjes en schoon uit dat we eigenlijk besloten hebben dat het zielig is voor die andere, maar dat we vaker hier gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.