ons hotel

donderdag 6 maart 2008

Berichtje uit Berlijn

Zo, ik heb een internetcafe gevonden in Berlijn om even een update te geven. Ik ben helemaal kapot door al het lopen over de grootste beurs die ik ooit gezien heb en natuurlijk door de hele stad ivm de openbaar vervoerstaking. Ik heb nog redelijk geluk omdat de S-bahn nog rijdt en ongeveer heen gaat waar ik heen wil. Het is alleen ijzig koud dus voor je lol ga je de straat niet op. Het is vanaf het S-bahnstation erg ver lopen naar het hotel en het hotel ligt in zo’n rustige buurt dat er niets te beleven is (het dichtstbijzijnde restaurant was gisteravond bijna een kilometer lopen).

Ik had verwacht wel 2 dagen nodig te hebben voor de ITB, maar ik ben al klaar. Het viel tegen hoeveel stands er waren van bedrijven waar ik echt iets aan had. Ik heb wel wat potentiele partners gesproken, en er zal ook wel iets uitkomen, maar echt miljoenenbusiness heb ik niet binnengehaald. Natuurlijk ben ik nog even langsgegaan bij de stand van TipTop, daar was het ook rustig. Het schijnt dat de ITB al jaren achteruit gaat, vooral als gevolg van de moderne technologie. Des te minder reizen er geboekt worden via traditionele kanalen als reisburo’s en touroperators, des te meer een business-to-business-beurs als de ITB daaronder te lijden heeft. Ik heb het nu een keer gezien, dat hoeven we volgend jaar ook niet meer te doen.

Ik loop nu over de Kurfürstendamm, een enorme winkelstraat, omdat het wel erg laat was om nog andere dingen te doen. Naast de ijzige koude is het net ook nog een beetje begonnen te regenen. Van wat ik tot nu toe gezien heb, vind ik Berlijn een vieze, ongezellige stad met heel veel graffiti en hele onvriendelijke mensen. De collega’s van TipTop uit Nürnberg en Kitzingen vonden de mensen hier ook niet aardig. Zou iedereen in Beieren dan zo vriendelijk zijn? Morgen heb ik besloten er eens goed een dag op uit te trekken, ik heb de beurs zo goed uitgeplozen dat ik niet meer terug hoef. Aangezien mijn hotel in de buurt van Potsdam ligt, wil ik misschien morgen eerst naar het paleis van Sanssoussi. In Potsdam rijdt het openbaar vervoer overigens wel gewoon normaal. Morgenmiddag zie ik wel wat ik ga doen in Berlijn. Ik heb net een fatsoenlijke stadsplattegrond gekocht, gezien het vele voetenwerk was het lastig om steeds de weg kwijt te raken. Het hotel had geen kaart, overigens ook geen info over het openbaar vervoer of bezienswaardigheden of wat dan ook te drinken (als je dorst hebt, is alleen het kraanwater een optie). Ook konden of wilden ze Pepijns telefoontje niet doorverbinden naar de kamer. Het hotel is wel in orde qua kamer, maar de vriendelijkheid (daar gaan we weer) en de service laten ernstig te wensen over. Dat wordt absoluut geen 10 in de beoordeling!
Zaterdag om 13 uur neem ik de trein weer terug naar Lam. Misschien als er geen gasten zijn, komt Pepijn mij in Cham halen en kunnen we gezellig in Cham ergens eten. Ik geloof dat we het geen van beiden erg gezellig vinden zo zonder elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.