ons hotel

zondag 5 april 2009

Zucht...

Stel je hebt in een hotel geslapen en je belt op met een vraag over de rekening. Je wilt dat er geld terug gegeven wordt voor iets wat je wel gebruikt hebt. Het hotel zegt dat ze daar uiteraard niet aan kunnen beginnen, en vermeldt tevens en passant dat er twee flesjes uit de minibar weg zijn. In 99% van de gevallen is het gewoon eerlijk vergeten door gasten dit soort dingen af te rekenen. Het hotel heeft overigens al besloten dat dit niet in rekening gebracht wordt, omdat het de moeite niet waard is en het bovendien moeilijk te bewijzen is als de gast blijft volhouden dat hij het niet gedronken hebt. Wat doe je vervolgens? Je gaat naar een advocaat en laat deze het hotel een brief sturen dat het hotel schriftelijk de beschuldiging van diefstal moet terugnemen. Let wel: woorden als "ontvreemden" of "stelen" heeft niemand in de mond genomen, dat doe je als hotel niet, omdat het ook een foutje van het personeel kan zijn. In de brief staat dat je je in je eer aangetast voelt en dat je meent dat het hotel je goede naam te grabbel heeft gegooid (euh…. tegenover wie dan?). Probleem is dat er niet iets teruggenomen kan worden wat er niet gezegd is…..

Nadat zij klaar waren met hard lachen, gaf de bedrijfsrechtsbijstand het hotel het advies hier gewoon niet op te reageren. Het was de postzegel niet waard en bovendien zou de discussie escaleren. Als het hotel excuses gaat aanbieden of zo, kan iemand daar een bekentenis in zien. In Duitsland ligt de bewijsplicht gelukkig bij de klager, en hij kan niets bewijzen wat niet gezegd is. Zelfs als het gezegd zou zijn, mag hij het niet bewijzen, want je mag geen telefoongesprekken opnemen of iemand mee laten luisteren zonder dat je dat vooraf vermeldt. Daarmee is de klager namelijk zelf strafbaar, de privacywetgeving gaat in Duitsland gigantisch ver. Bovendien, als iedereen die bij het uitchecken of op een ander tijdstip gevraagd wordt naar minibarconsumptie zich in zijn eer aangetast voelt, kan de hotellerie wereldwijd wel een papierrecyclingbedrijf beginnen voor al die brieven van advocaten.

Gisteren kregen we een tweede brief van de advocaat. We hebben weer even hard gelachen. Nu stuurt hij ons een rekening, hij wil dat wij hem gaan betalen voor zijn arbeid. Tsja, je kunt het altijd proberen natuurlijk, hij heeft geen poot om op te staan. Ergens hopen we dat de klager nu leuk de rekening van EUR 272,87 mag gaan betalen aan zijn advocaat voor twee missende flesjes wijn met een totale verkoopwaarde van EUR 6,70 die nooit in rekening gebracht zijn of zullen worden. We denken dat dit nog wel een vervolg krijgt….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.