ons hotel

donderdag 28 januari 2010

Sneeuw en nog eens sneeuw

Mensenlief, wat sneeuwt het! Het lijkt niet meer op te houden. De condities voor wintersport zijn optimaal, maar tot carnaval is het nog redelijk rustig met wintersporters. Dat geeft mij tijd om mijn gigantische vertaalopdracht te doen. Langzamerhand word ik er al zachtjes gek van. Het is een hele slechte internetsite, met veel houterige teksten en onvolledige zinnen. Sorry jongens, wie een kopie van zijn Lada in een andere kleur wil hebben krijgt ook niet ineens een BMW terug. Ik zal toch echt moeten werken met het beschikbare materiaal.
Onze collega’s van de Landgasthof in de straat hebben ons medegedeeld dat ze niet meer á  la carte koken. Ze zijn tot dezelfde conclusie als wij gekomen dat het niet lonend is. Jammer, want dat betekent dat wij nu veel meer zullen moeten gaan aanbieden. We gaan door met onze beproefde formule van ‘s avonds een vers dagmenu uit de internationale keuken, maar dat willen we standaardiseren zodat het een echt vast weekmenu wordt en dat dan ook publiceren. Voor overdag en voor de kleine hap gaan we een nieuwe kleine kaart ontwikkelen. Hierop zullen meer gerechten komen zoals friet, Beierse worsten met brood en dergelijke. We hebben zoveel mensen (vooral passanten) die niks lusten, en helaas is het ook nog zo dat heel veel Duitsers geen geld uit willen geven aan goed eten. Er wordt hier vaak in de horeca spottend gezegd dat de enige smaak die een Duitser kent die van het blikvoer is. Geef hem soep uit blik en het is heerlijk, geef ‘m diezelfde soep vers en het is gadver. We gaan wat de Duitse worst enzo betreft toch een beetje water bij de wijn doen, maar geen paniek, soep uit blik komt er toch echt niet in. Vroeger stuurden we ze gewoon naar de collega, maar dat kan nu natuurlijk niet meer. We zijn benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitwerken.
We zijn eens op zoek gegaan naar juridisch advies ivm de computer. En wat blijkt onder het Duitse recht? Als een bedrijf jou ongevraagd iets toestuurt en geen mededeling doet dat je het gratis terug mag sturen, hoef je dat niet te doen. Sterker nog, als je moet bellen naar een duur betaalnummer (is zo) of er wordt bij vermeld dat terugsturen je geld gaat kosten (is ook zo) wordt het je zelfs afgeraden. Je moet het product bewaren totdat iemand het komt claimen, je mag het niet verkopen bijvoorbeeld. Duurt het nou erg lang voordat er iemand om komt, dan mag je het produkt gewoon in gebruik nemen. Vooral na het zien van Tros Radar over de abominabele klantenservice van Acer ook in Nederland, komen er toch een paar duivelshorentjes bij ons op…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.