ons hotel

dinsdag 6 september 2011

Computerperikelen

Onze gasten zijn toch nog gekomen. "ja, we dachten we zijn zo vroeg, we maken een uitstapje naar Berchtesgaden". WAAR heen? Geen wonder dat je heel laat aankomt....het is nog net wel Beieren, maar zo'n 3,5 uur van ons vandaan. Ook moet het een gigantische omweg geweest zijn, van Budapest naar Berchtesgaden naar ons....

Na een dagje flinke regen is het vandaag weer prachtig zonnig. Precies mooi getimed voor de Ruhetag. Niet dat we er veel mee gaan doen, ik wil nu al weer naar bed en we zouden een beetje rondrommelen in ons privé. Mijn ouders komen over 2 weken, en het zou wel leuk zijn als er in onze "nieuwe" slaapkamer dan ook schilderijtjes aan de muur zouden hangen enzo...

Deze week is het rustig, ik zit me eigenlijk tijdens mijn ontbijtdienst een beetje te vervelen hier. Het ontbijtbuffet zag er ook heel erg leeg uit. Tsja, voor 10 man heb je toch andere hoeveelheden als voor 30....

Verder is ons online-boekingssysteem "geupdated". Feitelijk dus een downgrade. Een hele hoop functies doen het niet meer, zoals minimum- of maximum-verblijfsduur (kan belangrijk zijn als je 1 bepaalde kamer alleen nog voor een bepaald aantal nachten vrij hebt). Bovendien heeft het systeem besloten onafhankelijk, zonder dat wij wat doen, maar gewoon bepaalde kamertypes voor bepaalde data te sluiten. Gisteren hadden we ineens een heel aantal problemen. Een kamer met een maximum-verblijfsduur van 4 nachten was ineens voor 8 nachten geboekt (moest helemaal niet mogelijk zijn) en een grote reserveringssite kwam ineens met de vraag waarom we voor 4 dagen in september geen kamers meer via hen aanboden, terwijl we er nog 5 vrij hadden. Pepijn was erg boos, en dat is nog een understatement. Als je booking engine je gaat verhinderen om kamers te verkopen, is er echt iets heel erg mis.We krijgen net een mailtje "bij een update is er iets fout gegaan. Is nu verholpen. Vriendelijke groeten". Lekker dan, sorry of zo was wel aardig geweest.....

Ook gezellig was de malware-aanval van een Oekrainse hacker op onze hotelwebsite. Het was Pepijn opgevallen dat er zoveel traffic van 1 bepaald adres kwam, meer dan 100 pings in 4 minuten, en dat een aantal keer in meerdere dagen. Deze robot had een ongezonde interesse in onze login-pagina. We konden zien dat er geprobeerd werd ons password te kraken. Dit lukte gelukkig niet. Laat dit een wijze les zijn voor iedereen: de passwords waarmee het geprobeerd werd waren dingen als "admin", "master", "123456" en dat soort standaard dingen. Laatst las ik toevallig al een artikel dat 50% van de internetgebruikers dit soort passwords gebruikt, ook voor emails of internetbankieren.

Vorige week had de secretaresse van onze broodleverancier een stomme fout gemaakt. Ze had veel te weinig kaiserbroodjes ingetypt in het geautomatiseerde bestelsysteeem, waardoor we maar 1 doos geleverd kregen. Vorige week was het natuurlijk nog heel erg druk, dus Pepijn heeft gebeld met de mededeling dat we het hiermee maar 1 of 2 dagen zouden redden, en dat er toch echt een oplossing moest komen. Antwoord: of we niet wat meer konden bestellen, want voor 2 of 3 dozen gingen ze niet rijden. Pardon??? Wiens fout was dit ook al weer??? De vertegenwoordiger heeft uiteindelijk gereden met zijn eigen auto. We hebben meteen een tweede vrieskast bij hem geritseld, we zijn steeds zo beperkt in wat we kunnen bestellen vanwege opslagproblemen.

Verder hebben we de afgelopen week veel leuke, lieve beoordelingen op veel verschillende websites gekregen met pracht-cijfers. Toch is het altijd lachen wat sommige gasten denken te zien. Eén beoordeling had geen slecht cijfer, alleen wat raar commentaar: qua avondeten had deze mevrouw wel wat anders verwacht dan "opgewarmde kant-en-klaar-maaltijden". HÈ???? Ik zou niet weten waar dat dan zou moeten zijn, maar zeker niet bij ons. Bij ons komt er geen pakje aan te pas; alle soepen, sauzen, hoofdgerechten, you name it, worden zelf gemaakt. Het enige wat wij niet zelf doen, is de inktvisringen en de fetakaasjes paneren, en daar zijn we eerlijk over. Ook had ze nergens een lift gezien. Euh? Welke lift? We hebben geen lift en dat beweren we ook niet.... Ach, ik ben er eens ingedoken en ze schrijft op deze beoordelingssite bijna alleen maar zure commentaren bij alle hotels waar ze verblijft.

2 opmerkingen:

  1. Dat via Berchtesgaden zou bij mij bonuspunten opleveren. :-) Het is een prachtig gebied, als ze het goed gedaan hebben is het 180 km langer (800 ipv 620) en hebben ze het met veel kleine Bundeswegen moeten stellen. Als ze het als smoes verzonnen hebben, dan hadden ze minstens zoveel bonuspunten verdient, want wie verzint zoiets? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ximaar: dat met die Bundesstrassen is nou juist het probleem....Daardoor wordt het al snel bijna 4 uur meer....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.