ons hotel

zaterdag 2 oktober 2010

Lekker gezond

Er wil vast even iemand lachen. Voedingsadvies van de kaakchirurg: je mag geen groente, geen fruit, geen vruchtensappen, geen zuivel (ook geen yoghurt of vla), geen eieren (ook geen roerei), geen brood of meelprodukten, alleen soep of aardappelpuree en na 2 dagen kale pasta. Ik zal als gastronoom wel ergens gemist hebben dat aardappel geen groente is, pasta geen meelprodukt, en dat er in kwaliteitssoepen overal groente of zuivel als basis gebruikt wordt. Ik heb nog gevraagd of ik dan alleen bouillon mocht, maar nee, soep op groente- of zuivelbasis mocht. De vorige keer heb ik mij er ook niet aan gehouden, en binnen 2, 3 dagen was ik weer vol inzetbaar, dit in tegenstelling tot de keer daarvoor toen ik wel braaf geweest was. Je begrijpt dat ik gisteren spinazie-aardappel-zalm-soep gegeten heb en de avond na de operatie wortel-aardappel-tonijn-soep, waar een blender al niet goed voor is. Ik voel mij overigens geweldig, en ik kan na twee dagen al weer normaal meedraaien. Natuurlijk doe ik het nog een beetje rustig aan.

Ik moest gisteren terug komen voor controle, en het zag er heel erg goed uit. Ze waren lovend, ver boven verwachting. Maar omdat ik tijdens de operatie pertinent de pillen geweigerd heb waar ik een eerdere keer een maagbloeding van gekregen heb, vond de kaakchirurg maar dat ik nog 8 dagen alleen maar soep moest eten "om alle mogelijke risico's uit te sluiten". Ik heb vrolijk geknikt. Hahaha, wat een humor die vent! Hij wilde mij trouwens nog even lekker uitgebreid de les lezen over mijn weigering zijn prachtige pillen te nemen. Nou, hij kon hem krijgen… Hij zat met open mond, en gaf toe niet mee gekregen te hebben dat er vorige keer een probleem was, en dat we zo gevoelloos op het noodnummer afgeserveerd waren door zijn collega in de praktijk toen we dringend hulp nodig hadden. Maar toch, hij was de professor en hij wist wat goed voor mij was, blablabla. En maar met die pillen schuiven, "volledig ongevaarlijk" in zijn woorden. Even voor de duidelijkheid: ik heb het opgezocht en die pillen zijn bedoeld als laatste redmiddel voor mensen die stervende zijn aan hersenmalaria of aan de gevolgen van een terroristische aanslag met antrax, niet voor een simpel kiesje trekken. In veel westerse landen is het middel verboden, onder andere in Zweden en Zwitserland, en in de EU mag het absoluut niet meer als diergeneesmiddel gebruikt worden. Ik vind dat toch wel iets verder gaan dan "tsja, mevrouwtje, als iedereen zich liet leiden door alles wat er in bijsluiters stond, zou niemand meer wat nemen". Ik heb hem er fijntjes op gewezen dat er de vorige keer dat er een probleem was, toen ik 10 dagen bloed gespuugd heb en een maand nauwelijks iets binnen kon houden, er niemand in de praktijk thuis gaf, dat ik blijvend maagletsel heb en het bij iedere arts in zijn dossier staat behalve bij hem waar men het pertinent weigert op te schrijven, en dat ik dus blijkbaar zelf van mijn intelligentie gebruik moet maken om mijn eigen beslissingen te nemen. Ja, ja, toen had ik een "diepgeworteld wantrouwen tegen tandartsen". Ik weet wel wie ik veel zieliger vind. Ik weet ook al dat hechtingen in mijn mond binnen maximaal 5 dagen muurvast groeien, en daarna slechts met een halve operatie en veel gegil eruit komen, maar dat was ook allemaal onzin, over 8 dagen terugkomen was prima. Nou, als de zaak begint vast te groeien gaat deze dame mooi begin volgende week naar de tandarts "voor advies". Je houdt toch je hart vast als er echt complicaties zouden optreden.

Even voor de duidelijkheid, zo zijn de artsen in Duitsland bijna allemaal. Zij zijn de dokter en hebben ervoor gestudeerd en jij bent de domme koe zonder hersens. Dat laten ze je ook bij iedere gelegenheid merken, en ze schromen ook niet om je dat onomwonden te vertellen. Als je ook nog een vrouw bent en met een buitenlands accent praat, zal je wel helemaal een IQ hebben wat niet hoger is dan je schoenmaat. Gelukkig hebben wij een tandarts, internist en huisarts die wel graag meedenkende patienten hebben. Daar hebben we wel even naar moeten zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.