ons hotel

donderdag 30 november 2006

Bureaucratisch leed

Ik heb even in het archief van Web-log moeten zoeken hoe lang geleden het is dat we voor het laatst geschreven hebben over onze grote problemen met KPN en Tele2/Versatel. Nou, dat gaat wel een paar maanden terug, dus ik denk dat iedereen eerst even weer bijgepraat moet worden. Toen wij verhuisden, kregen wij de laatste telefoonrekening van de KPN. Wij hadden nog nooit problemen gehad met KPN (i.t.t de rest van Nederland), maar van die rekening klopte werkelijk geen hout. Zo wilden ze geld zien voor juni en juli (hallo, telefoon is 29-05 afgesloten….) en of wij maar even wilden betalen voor telefooninternettikken die wij altijd via Zonnet (de laatste tijd Versatel of Tele2 geheten) afnamen. Wij hebben dus vanuit Duitsland een nette brief geschreven met daarin onze twee klachten en daarna hoorden we niets meer. Toen na 3 maanden de doorzendservice van de PTT, die het trouwens naar het buitenland ook voor geen meter deed, afgelopen was, kregen wij al helemaal geen post meer van KPN. Redenering KPN: wij communiceren niet met een buitenlands adres of telefoonnummer. Hallo, dit is buurland Duitsland, het adres is niet "bij de derde palmboom rechts 50 km de woestijn in". En dan nog, jullie willen geld van ons, doe dan ook maar wat moeite. Probleem is dat zowel KPN als Tele2 alleen een 0900-nummer hebben waarachter ze zich verschuilen, en dat kun je dus niet bellen vanuit het buitenland. Op tientallen faxen, brieven en emails reageren geen van beide bedrijven. Dan ineens komt de nieuwe bewoonster van ons oude huis bij Harald een deurwaardersincasso langsbrengen, met daarin het dreigement dat alle normale wegen zijn uitgeput en dat ze ons wel bij de rechter zien. Nou ja zeg!  Wij hebben dus een wanhopige brief geschreven naar de Inkassounie, met het dringende verzoek KPN ertoe te bewegen contact met ons op te nemen, aangezien we een juiste factuur best wilden betalen, maar dat de KPN ons daartoe de mogelijkheid niet geeft en we ze ook niet kunnen bereiken. We proppen het hele dossier (inmiddels echt 20 kantjes met brieven en faxen die wij verstuurd hebben) maar weer in een envelop en plakken er zuchtend weer vele euro’s porto op. Weer is het weken, maanden, stil. En dan ineens, gisteren, telefoon van het hoofd van de KPN Klantenservice. Met excuses, hij heeft nu de brief van de Inkassounie op zijn bureau gekregen en begrijpt niet waar het zo fout is gegaan. Gezien de fysieke en financiele moeite die wij gedaan hebben om de juiste rekening te kunnen betalen, vindt hij het niet meer dan logisch de hele rekening kwijt te schelden! Pepijn vraagt nog even droogjes naar een schriftelijke bevestiging, eerst zien dan geloven, en die komt ook 5 minuten later per email binnen. Even voor de duidelijkheid: na aftrek van de onjuiste bedragen bleef er een rekening over van een paar tientjes, en dat hebben we echt de afgelopen 6 maanden wel aan telefoontjes en postzegels verbruikt. Het heeft dus van 29/05 tot 29/11 geduurd, schandalig!

Nog een ander slepend probleem is ook gisteren opgelost. Ik had al maanden een Duits ziekenfondspasje, maar Pepijn liep nog steeds met een tijdelijk briefje rond, aangezien de VGZ niet met de juiste papierwinkel over de brug kwam. Ohra kon wel even een briefje van 2 regels typen en opsturen, maar bij de VGZ was dat godsonmogelijk. Na 6 maanden leuren, geen papieren, verkeerde papieren, enz, was het eindelijk voor elkaar. Pepijn is sinds gisteren de trotse eigenaar van een glimmend Duits verzekeringspasje.

We hebben trouwens ook nog steeds geen levensverzekering, die dorpsarts heeft natuurlijk het formulier verkeerd ingevuld (zie archief), en nu geloven ze me niet meer. Ik ben al naar 2 huisartsen, een specialist, een gynacoloog en een uroloog gestuurd, heb 4 urinetesten, meerdere röntgenfoto’s en meerdere echo’s moeten laten maken, maar heb nog steeds geen levensverzekering. Hallo stelletje pennenlikkers, er is niets met mij mis, 1 suffe arts heeft 1 kruisje verkeerd gezet en heeft dat al bij jullie gemeld!

Leuk nieuws is dat we een kleine tegemoetkoming krijgen van twee brouwerijen voor onze nieuwe reclameborden. Zij nemen ieder ongeveer een kwart voor hun rekening, en dan betalen wij de andere helft. We nemen natuurlijk geen enorme hoeveelheden bier af op dit moment, dus dit is eigenlijk al meer dan we verwacht hadden! De man van de reclameborden komt volgende week nog even wat opmeten, en dan hangt alles voor de Kerst. Ook is de loodgieter geweest om alles voor de nieuwe privébadkamer op te meten, die komt over anderhalf/twee weken de nieuwe afvoer enzo monteren.
Ondertussen zijn we éindelijk aan het verven in kamers 19 en 20, en met een beetje geluk lukt het nog om dit weekend laminaat te leggen voordat de fotograaf begin volgende week komt voor de nieuwe hotelbrochures.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.