ons hotel

woensdag 22 augustus 2007

Brutaaltjes en koopjesjagers


Deze week hadden we weer een aantal vreemde dingen, waarbij je je af en toe wel eens afvraagt of mensen zelf nou niet begrijpen dat het misschien wel een beetje raar is wat ze vragen.
Zo kregen we een boeking uit Letland met aankomstdatum gisteravond. Je boekt een tweepersoonskamer voor 1 nacht en vermeldt in de vrije tekst "wij brengen nog 2 kleine kinderen mee van 3 en 14". Er staat op die boekingssite heel duidelijk "1 bijzetbed of babybed per kamer mogelijk", dus jongens, dat gaat niet passen. Tobias, de 14-jarige zoon van die nieuwe kennissen, heeft trouwens hartelijk gelachen om dat "kleine kind", hij is een kop groter dan zijn ouders… Pepijn heeft contact opgenomen met die site en heeft de familiekamer aangeboden voor een bijzonder schappelijke prijs, die zouden even bellen naar die mensen of dat in orde was. Gisteravond heeft Pepijn zitten wachten, maar er kwam niemand. Het opgegeven creditcard nummer bleek niet te werken, we kregen de melding "Karte nicht zugelassen". Waarschijnlijk vals, gestolen of gewoon het nummer uit de duim gezogen.
Ook kregen we een boeking waar in de vrije tekst stond "we nemen een hond mee". Toen heeft Pepijn maar gebeld om te overleggen wat de toeslag hiervoor was. Tsja, dat was toch niet te bedoeling dat het wat moest kosten. Ik heb nog geen hotel meegemaakt waar dat gratis mocht, je hebt er toch potentieel een hoop schoonmaak en gedoe van. Groot was de verbazing dat we via de boekingssite een annulering kregen met als grond "dog not allowed in hotel". We hebben wel even contact opgenomen met die site dat dat dus niet waar was. Voor je het weet heb je ruzie met 1 van onze grootste boekers. Zij vonden de huisdiertoeslag helemaal niet onredelijk hoog, en zeiden ook dat ze geen hotel op hun site hadden waar dat gratis was.

Dan hebben we nog verschillende geinteresseerden gehad die gingen zitten afdingen aan de telefoon. "Ik wil alleen komen als je het voor xxx euro doet". Ik was het zo zat iedere keer, ik heb gisteren tegen iemand gezegd dat de jeugdherberg het niet eens voor het genoemde bedrag doet. En dan ook nog zeggen "In Tsjechie is het een stuk goedkoper". Ja, maar wij zijn in Duitsland, als u een hotel in Tsjechie wilt, moet u daarheen gaan. We zijn daar klaar mee, we staan hier niet op de markt! Doen ze dat bij Albert Heijn aan de kassa ook?

Aan de andere kant hadden we een gast met geld teveel. Indien iemand een tweepersoonskamer boekt en vooraf bij een boekingskantoor betaalt, krijgt hij een 2-persoonskamer. Dat er dan maar 1 iemand komt opdagen, daar hebben wij weinig mee te maken. De gast heeft het hele verblijf niets gezegd, maar na het uitchecken vonden we een enquete op de kamer dat het wel erg vervelend was dat hij voor 2 personen had betaald. Ik heb hem een keurige mail gestuurd dat hij gekregen heeft wat hij zelf gereserveerd had, en dat wij de omstandigheden en de beweegredenen van een gast niet kennen. Sommige mensen vinden het fijn een grotere kamer en een tweepersoonsbed te hebben, en betalen daar dan ook voor.

Naar aanleiding van een opmerking op de enqueteformulieren over ons ontbijt hebben we gisteren ons assortiment broodjes bekeken: wat loopt wel, wat eten mensen niet, wat bestellen mensen overdag nog wel eens als snack.  Wij gaan nu wat ruimte maken in de vriezer door wat dingen uit onze kleine kaart uit te faseren, en daarvoor in de plaats andere broodjes aan te bieden bij het ontbijt. Er zijn er een paar die bijna hetzelfde kosten, maar dan hebben mensen het gevoel dat ze heel wat te kiezen hebben bij het ontbijt. Ik vind het zelf trouwens onzin dat er te weinig keuze zou zijn: er staat standaard een mand met verse broodjes, sneetjes witbrood (voor in de toaster), sneetjes vers gebakken bruinbrood (vaak 2, soms 3 soorten als het druk is), roggebrood en knäckebrot. Als traktatie staan er soms croissants, koffiebroodjes of cake. Daarnaast is er muesli en cornflakes, yoghurt, vruchtenyoghurt en fruit, 2 soorten sap en melk, 8 soorten theezakjes, 2 soorten vleeswaar en 2 soorten kaas, 10 soorten jam en honing en Nutella, en gekookte eieren.  Ik vind dat voor een 2-sterren hotel eigenlijk al heel luxe. Voor ons is het echter weinig moeite andere broodjes in de oven te gooien als hij toch aan staat:  u vraagt, wij draaien!

Verder kregen we een telefoontje van de bank of we wat omzet- en bezettingscijfers wilden faxen. Iedereen was daarover erg tevreden, wij zelf ook. Wij hadden vooraf een bepaald aantal overnachtingen uitgerekend die wij in ieder geval moesten halen om te overleven (de absolute ondergrens: droog brood, maar niet failliet), maar dat we dat na 14 maanden al zouden hebben, had niemand durven dromen. En dat inclusief de dramatische wintermaanden zonder sneeuw! De boekingen voor oktober beginnen al erg goed te lopen, beter nog dan de tweede helft van september. Het ziet er naar uit dat de rust tijdelijk is!

Geen opmerkingen: