Er bestaat een engels spreekwoord wat vrij vertaald zoiets wil zeggen
 als: "Als iets te mooi lijkt te zijn om waar te zijn, dan is het dat 
waarschijnlijk ook". Soms worden er dingen beloofd waarvan je van te 
voren weet dat die nooit waargemaakt kunnen worden. Vandaag hebben we 
ons dood gelachen om de zeurderige en verontwaardigde reacties op een 
nieuwssite over de hotelbonnenactie van het Kruidvat. Iedereen die van 
te voren logisch had nagedacht, had geweten dat deze actie te mooi was 
om waar te zijn.
Voor diegenen die het niet gevolgd hebben: je kon voor € 9,95 bij 
alle filialen van drogisterijketen Kruidvat een waardebon kopen voor een
 overnachting bij 1 van de Fletcher Hotels in Nederland. Let wel: het is
 op basis van een tweepersoonskamer, dus je moet 2 waardebonnen kopen om
 te kunnen overnachten, zelfs als je alleen wilt komen. De prijs is 
zonder ontbijt, je moet reserveren via een betaalnummer (€  40 cent per 
minuut) en je betaalt 5 euro administratiekosten per boeking. Deze aktie
 is bij verschillende filialen van het Kruidvat uitgelopen op mat- en 
scheldpartijen, mensen zijn onder de voet gelopen, er zijn mensen die al
 voor de openingstijden van de winkels met een slaapzak of klapstoel 
aanwezig waren en in een enkel geval moest de politie er zelfs aan te 
pas komen. Sommige "gelukkigen" kochten wel 50 kaarten om die daarna met
 vette winst op Marktplaats te verkopen. Personeelsleden bleken zich 
fijn ook aan dit praktijken schuldig te maken. Kruidvat laat in een 
reactie weten "overdonderd te zijn door het succes", maar vrijdag naast 
de al uitgegeven 100.000 bonnen nog eens 100.000 extra bonnen in omloop 
te brengen.
Maar wacht ‘ns even…. hoeveel van die hotels zijn er eigenlijk, en 
hoeveel kamers hebben die? Bovendien mag je met feestdagen niet komen en
 moeten de bonnen voor 30/04/2009 ingewisseld zijn (eigenlijk 29 april 
dus, want de 30ste is een feestdag). Ook is er een beperkt contingent 
beschikbaar, zelfs als er voor normale prijs nog kamers zijn, kan het 
zijn dat de "actiekamers" op zijn. Een snel rekensommetje leert dat een 
deel van die 200.000 "geluksvogels" helemaal niet kán reserveren, omdat
 de hotels zowiezo al niet zoveel kamers ter beschikking hebben. En daar
 gaan veel van die 445 reacties over. Mensen konden hun hardbevochten 
bon niet inwisselen. Uren lang hingen ze voor 40 cent per minuut in de 
wacht, de site was plat gegaan door de belangstelling en uiteindelijk 
konden ze helemaal niet boeken in het hotel van hun keuze, en bleken er 
nog allerlei kosten bij te komen.
Als je bij ons boekt, krijg je vanaf 49 euro een net gerenoveerde 
standaardkamer voor twee personen(waarschijnlijk mooier dan de kamer die
 je met die bon zal krijgen), en je hoeft geen duur betaalnummer te 
bellen, onze online reserveringssite is niet overbelast, je betaalt geen
 5 euro administratiekosten, je kunt boeken én reizen wanneer jou dat 
uitkomt, en je krijgt nog een prima ontbijt erbij ook. Wij hebben in het
 verleden (toen wij nog echt goedkoop waren) al veel te veel gasten 
gehad van het type "gratis, gratis, hebben, hebben". En maar zeuren en 
een grote bek geven. Bittere ervaring: hoe goedkoper de kamer, des te 
minder gasten daarnaast uitgeven en des te meer ze jatten uit je kamer. 
Het water moet deze hotels wel heel erg tot aan de lippen staan dat ze 
dit soort koopjesjagers willen hebben. We hebben al bij voorbaat 
medelijden met het personeel. En met de nietsvermoedende gast die al 
eerder voor de volle mep daar geboekt had. Als mensen in de winkel hun 
fatsoen al niet kunnen houden, hoe moet dat dan in hemelsnaam in het 
hotel? 
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.