ons hotel

woensdag 29 oktober 2008

Bonnenrage

Er bestaat een engels spreekwoord wat vrij vertaald zoiets wil zeggen als: "Als iets te mooi lijkt te zijn om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook". Soms worden er dingen beloofd waarvan je van te voren weet dat die nooit waargemaakt kunnen worden. Vandaag hebben we ons dood gelachen om de zeurderige en verontwaardigde reacties op een nieuwssite over de hotelbonnenactie van het Kruidvat. Iedereen die van te voren logisch had nagedacht, had geweten dat deze actie te mooi was om waar te zijn.

Voor diegenen die het niet gevolgd hebben: je kon voor € 9,95 bij alle filialen van drogisterijketen Kruidvat een waardebon kopen voor een overnachting bij 1 van de Fletcher Hotels in Nederland. Let wel: het is op basis van een tweepersoonskamer, dus je moet 2 waardebonnen kopen om te kunnen overnachten, zelfs als je alleen wilt komen. De prijs is zonder ontbijt, je moet reserveren via een betaalnummer (€  40 cent per minuut) en je betaalt 5 euro administratiekosten per boeking. Deze aktie is bij verschillende filialen van het Kruidvat uitgelopen op mat- en scheldpartijen, mensen zijn onder de voet gelopen, er zijn mensen die al voor de openingstijden van de winkels met een slaapzak of klapstoel aanwezig waren en in een enkel geval moest de politie er zelfs aan te pas komen. Sommige "gelukkigen" kochten wel 50 kaarten om die daarna met vette winst op Marktplaats te verkopen. Personeelsleden bleken zich fijn ook aan dit praktijken schuldig te maken. Kruidvat laat in een reactie weten "overdonderd te zijn door het succes", maar vrijdag naast de al uitgegeven 100.000 bonnen nog eens 100.000 extra bonnen in omloop te brengen.

Maar wacht ‘ns even…. hoeveel van die hotels zijn er eigenlijk, en hoeveel kamers hebben die? Bovendien mag je met feestdagen niet komen en moeten de bonnen voor 30/04/2009 ingewisseld zijn (eigenlijk 29 april dus, want de 30ste is een feestdag). Ook is er een beperkt contingent beschikbaar, zelfs als er voor normale prijs nog kamers zijn, kan het zijn dat de "actiekamers" op zijn. Een snel rekensommetje leert dat een deel van die 200.000 "geluksvogels" helemaal niet kán reserveren, omdat de hotels zowiezo al niet zoveel kamers ter beschikking hebben. En daar gaan veel van die 445 reacties over. Mensen konden hun hardbevochten bon niet inwisselen. Uren lang hingen ze voor 40 cent per minuut in de wacht, de site was plat gegaan door de belangstelling en uiteindelijk konden ze helemaal niet boeken in het hotel van hun keuze, en bleken er nog allerlei kosten bij te komen.

Als je bij ons boekt, krijg je vanaf 49 euro een net gerenoveerde standaardkamer voor twee personen(waarschijnlijk mooier dan de kamer die je met die bon zal krijgen), en je hoeft geen duur betaalnummer te bellen, onze online reserveringssite is niet overbelast, je betaalt geen 5 euro administratiekosten, je kunt boeken én reizen wanneer jou dat uitkomt, en je krijgt nog een prima ontbijt erbij ook. Wij hebben in het verleden (toen wij nog echt goedkoop waren) al veel te veel gasten gehad van het type "gratis, gratis, hebben, hebben". En maar zeuren en een grote bek geven. Bittere ervaring: hoe goedkoper de kamer, des te minder gasten daarnaast uitgeven en des te meer ze jatten uit je kamer. Het water moet deze hotels wel heel erg tot aan de lippen staan dat ze dit soort koopjesjagers willen hebben. We hebben al bij voorbaat medelijden met het personeel. En met de nietsvermoedende gast die al eerder voor de volle mep daar geboekt had. Als mensen in de winkel hun fatsoen al niet kunnen houden, hoe moet dat dan in hemelsnaam in het hotel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.