ons hotel

donderdag 9 oktober 2008

Special price, my friend

Het is naseizoen, en dat trekt ieder jaar weer een heel ander soort gasten aan als de rest van het jaar. Zo onbeschoft heb je ze nog nooit meegemaakt. Op de een of andere manier denken mensen ook dat ze op de Turkse markt staan of dat ze met allerlei buitensporige eisen kunnen komen. In 2 dagen is er al 3 keer geprobeerd af te dingen, en krijgen we regelmatig verwijten naar ons hoofd dat we "zo duur" zijn. En dat terwijl we de rest van het jaar allemaal dankbare blije gasten hebben die ons vaak vragen "hoe we het voor dit geld kunnen doen".

Gisteren begon het al met gasten die uitcheckten. Waren als walk-in spontaan zonder reservering binnen komen lopen, hebben de kamer eerst gezien en ‘m genomen, 4 dagen lang in huis geweest, geen onvertogen woord gehoord, en ineens bij het uitchecken wilden ze korting, "want ze vonden de kamer toch niet zo mooi". Iedereen begrijpt dat ik daar snel klaar mee was: zelf besloten om te blijven na het zien van de kamer, 4 dagen lang niets gezegd, niet om een andere kamer gevraagd.
Toen kwamen er mensen binnenlopen die iets wilden drinken. Uiteindelijk hebben ze gehad: 2 koffie, een halve liter bier, een mineraalwater (een duur merk uit een flesje), een bladerdeeggebakje en een pizzasnack. Totaal bedrag € 12,40. "BELACHELIJK, WAT DUUR!" Ook daar was ik snel klaar mee. Je hebt van te voren de kaart gezien, die hangt zelfs buiten, en daar staan de prijzen heel gewoon op.

Toen kwamen onze incheckers. Pepijn had duidelijk gecommuniceerd wat de prijs was. Ze wilden 4 tweepersoonskamers met balkon voor alleengebruik. 1 van de dames claimde ineens dat ze € 39 per nacht voor een geheel gerenoveerde tweepersoonskamer met balkon en prachtig uitzicht voor 1 persoon toch wel belachelijk duur vond, daarvoor verwachtte ze toch wel minstens halfpension. WATTE???? Dit zijn dan de mensen die gekomen zijn en het alsnog even proberen. Als je weet wat we allemaal voor shit aan de telefoon over ons heenkrijgen. "De tweepersoonskamer is € 55? Ik kom er zo aan en dan gaat u mij die kamer geven voor € 44!" Túúrlijk jôh!

Vanmorgen ook een sterk staaltje. Ontbijt is normaal vanaf 8 uur, en van te voren wordt aan de gasten duidelijk gevraagd of dat in hun planning past (voor zakenreizigers moet het vaak iets vroeger klaar staan). En ook al zeggen vakantiegangers (let wel: geen zakenreizigers of zo!) nog dat dat prima is, toch staan die **kels om half 8 de komplete deur van de ontbijtzaal uit hun scharnieren te rukken en boos te wezen dat ie nog op slot zit. Vanmorgen dus weer zo eentje (hoort bij de dame van het halfpension). 

Uiteindelijk loop ik wat harder en laat die man om kwart voor acht al binnen. Dan komt de legendarische uitspraak "Ik wil nog niet ontbijten, ik wacht op de rest". Aaaahhhh!!! KILL! KILL! Ik schenk hem een kannetje koffie en hij leest de krant. Vervolgens komt de rest en denk hij leuk te zijn door te roepen "schat, ik wacht nog steeds op die volgende koffie". Het mooie is altijd dat gasten denken dat ik ze bij de receptie niet hoor en ze hebben ook niet door dat ik ze kan zien in de spiegeling in het schilderij in de gang. Vorige week hadden we er eentje die 15 broodjes in een luchbox ging zitten doen. Ik met de liefste glimlach: "Ach, ik zie dat u een lunchpaket wil meenemen, dan kan ik vast € 5 op de rekening boeken". Er staat nu ook een bordje op het buffet met die mededeling, we zijn het zo zat.

De heg is gesnoeid en de lambrisering in de drie kamers is grotendeels van de wand getrokken. Vandaag gaat Timo alles afplakken met schilderstape en gaten in de muur vullen die zijn ontstaan van het hout verwijderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.